fredag 28 februari 2014

Att förebygga vanliga problem

Problem som jag hör att många har med sina barn i ca 1 års åldern är

1. borsta tänderna
2. Borsta håret
3. Extremt matkladdande
4. nyp, slag, bit, ja ni vet. hårdhänta små fingrar


Så här kommer mina förebyggande knep och lösningar om problem har uppstått (lösningarna har jag kommit på när folk frågat om råd och då har jag hittat på saker som funkat)

1. Direkt när barnet började få tänder så gav jag henne en tandborste. Varje gång hon låg på skötbordet fick hon ligga och gnaga på tandborsten. Hon kopplade ihop den med hur mysigt hon faktiskt tyckte det var att ligga på skötbordet och hur skönt det var att klia på tänderna.
Min dotter har alltid älskat att borsta tänder och vi har periodvis fått gömma tandkrämen för annars har hon borstat hela dagen.

Om man då har problem med sin knatte som inte lärt sig älska detta så kommer här ett förslag på hur man löser det (beprövat knep). Borsta på varann! Alltså låt barnet borsta dina tänder medan du borstar barnets. Jag lovar, ungen glömmer bort att inte vilja få tänderna borstade!

2. Redan när det bara var dun så borstade jag håret på barnet. Jag hade en jättemjuk borste och vi borstade med den varje gång hon badat. då var hon sådär nöjd och inpackad i en gosig handduk och kopplade alltså hårborstningen till den där positiva känslan.
vi hade inga problem att borsta håret på henne sen och har aldrig haft.
När det började komma knutor dock så hände det att hon ju tyckte att det gjorde ont. då stannade jag upp och förklarade att om hon är stilla så kan jag hålla i håret med en hand och borsta med den andra. då gör det inte ont.
Är hon inte stilla så kommer jag att hålla i henne med en hand och borsta med den andra. då gör det ont för håret SKA borstas.
Det var alltså upp till henne om det skulle göra ont eller inte. Det var inte upp till henne om håret skulle borstas eller inte.

för mig handlar det om att ge barnet val. 2 val, jag vinner på båda.
1. var stilla när jag borstar så gör det inte ont
2. var inte stilla när jag borstar, men då gör det ont.

Vad hon än väljer så blir håret borstat. Hon har alltid valt att vara stilla.

3. Matkladdande.
När min dotter var bebis så envisades jag med att torka munnen på henne med skeden hela tiden. Jag gillade inte att hon var kladdig överallt. Jag fick höra av en bekant att hon fått besked på att man inte ska göra det. Att man får stålsätta sig själv för om man torka bort det så lär sig inte barnet att själv torka bort det med tungan.
Jag fick inte ihop denna logik för som jag ser det så om man alltid låter barnen vara kladdiga så vänjer dom ju sig vid att det är så det SKA kännas men om man alltid torkar av så vänjer det sig vid att det ska kännas torrt och kommer då själva att eftersträva att slippa kladdet.
Så jag torkade envist och har en dotter med ett fantastiskt bordsskick när det gäller det. Det är väldigt sällan som det spills något eller som hon blir särskilt kladdig och så har det alltid varit. Hon har alltid torkat av sig direkt och försökt att inte bli kladdig eller spilla. ALLTID

4. Små barn knips, slåss, drar i håret, bits osv.
här använde jag en kombination av vad som kallas utsläcking OCH oförenligt beteende.
Detta är ord jag använder när jag tränar hund.
Utsläckning = när du gör fel så händer INGENTING, alltså allt det roliga bara tar stopp. världen står stilla och all uppmärksamhet försvinner. Detta är en form av bestraffning. Rent konkret. om hon slog mig så tog jag hennes hand och klappade mig själv på kinden och sa "klappa fint". jag provade detta 2-3 gånger. om det inte fungerade så satte jag henne på golvet och reste mig upp brevid. Sen provade vi från början igen. Detta funkade SNABBT. Men jag fick ju göra samma sak varje gång såklart!

Mitt resonemang här är att barn inte förstår smärta de orsakar och därför ganska mycket skiter i om jag säger aj eller vrålar högt. Det är mest spännande. Samtidigt måste jag på något vis nå fram och förklara att det är fel att slåss, knipas osv. för barnet blir det tydligt. slåss blir negativt för barnet. vill man röra så klappar man snällt. För det gäller att barnet ska känna att det där var ju inte lönt! Det gav inget roligt alls ju!!
Sen tänker jag också så att om barnet drar mig i örat och jag istället skulle välja att bli arg så har jag kanske lärt barnet att dra i ÖRAT ger den effekten. detta måste dock testas upprepade gånger. Jag har ju inte lärt barnet vad som händer om man istället drar i läppen!! det måste också undersökas.
därför är det viktigt att lära barnet hur man rör vid någon annan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar